کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  شنبه، ۸ اردیبهشت‌‌ماه ۱۴۰۳ | Saturday, April 27, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک دانشنامه آزمون آرشیو درباره ما تماس با ما
 

نکات طلایی جلوگیری از چپ کردن ماشین

  قطعاً چپ کردن خودرو جزو بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای راننده رخ دهد.  

 یک‌‌شنبه، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲:۴۷|

شاید با خود فکر کنید چپ شدن ماشین به ندرت رخ می‌دهد اما واقعیت این است که اندکی غفلت در امر رانندگی می‌تواند چنین حادثه ناگواری را رقم بزند. به همین خاطر رعایت برخی موارد ایمنی جهت جلوگیری از چپ کردن ماشین اهمیت خواهد داشت. پیش از آنکه نکات طلایی در این زمینه را ذکر کنیم بهتر است با برخی عوامل مهم که باعث چپ کردن ماشین می‌شوند آشنا شویم.

چپ کردن خودرو زمانی رخ می‌دهد که لاستیک‌ها با نیرویی بیشتر از قوای محرکه وسیله نقلیه به جاده می‌چسبند. زمانی که این حالت رخ دهد چرخ‌ها بجای چرخش می‌لغزند و همین اتفاق باعث چپ شدن خودرو می‌شود. ون‌ها، وانت پیکاپ ها و کامیون‌ها به دلیل مرکز ثقل بیشتر از سطح زمین ریسک بالاتری نسبت به خودروهای سواری دارند. باید دانست احتمال چپ شدن یک خودروی بزرگ و سنگین بیشتر خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله ۶ توصیه برای پیشگیری از تصادف کامیون در زمستان را مطالعه کنید.

عواملی که باعث چپ شدن خودروها می‌شوند
سرعت
سرعت باعث افزایش احتمال چپ شدن خودروها می‌شود. عبور بسیار سریع از پیچ‌ها منجر به ناپایداری خودرو خواهد شد چراکه مرکز ثقل خودرو تغییر می‌یابد. سرعت بالا همچنین نیازمند واکنش‌های سریع‌تر و هوشیاری بیشتر راننده خواهد بود. در چنین وضعیتی راننده باید از مانورهای ناگهانی پرهیز کند چراکه کوچک‌ترین حرکتی می‌تواند چپ کردن ماشین را در پی داشته باشد. اگر با سرعت بالا حرکت کرده و یک دست‌انداز، حیوان یا هر مانع دیگری را پیش روی خود ببینید با اندکی حرکت ناگهانی فرمان پایداری خودرو به هم خواهد خورد.

بازی بیش‌ازحد با فرمان
راننده‌ها معمولاً در جاده‌هایی با شرایط چالش‌برانگیز با فرمان بازی می‌کنند. برای مثال زمانی که در جاده‌ای برفی و یخی یا شنی رانندگی می‌کنید این موضوع بیشتر به چشم می‌آید. اگر کنترل خودرو را از دست داده و ترمز شدیدی بگیرید و در همان زمان فرمان را بچرخانید احتمال چپ کردن ماشین وجود خواهد داشت. دور زدن‌های شدید و فرمان دادن نیز می‌تواند چنین عواقبی را در بر داشته باشد.

رانندگی هیجانی
درصورتی‌که خسته بوده یا هیجان زیادی در پشت فرمان داشته باشید احتمال از دست رفتن کنترل خودرو و چپ کردن وجود خواهد داشت. برخورد با موانع سبب تغییر مرکز ثقل وسیله نقلیه و نهایتاً چپ شدن آن می‌شود. رفتارهای خطرناک همچون شتاب و ترمز سنگین، مانورهای ناگهانی و عبور سریع از پیچ‌ها شانس چپ کردن ماشین را افزایش می‌دهند.

وجود میدان در مسیر
طراحی برخی جاده‌ها نیز در بالا رفتن احتمال چپ کردن ماشین‌ها تأثیر دارد. معمولاً میدان‌ها یک مشکل برای خودروهای بزرگ محسوب می‌شود. تغییرات جهت متعدد می‌تواند مشکلی ایمنی برای خودروهای سنگین و طویل ایجاد کند.

طراحی جاده
جاده‌ها معمولاً دارای طراحی برآمده در وسط و شیب‌دار در کناره‌ها هستند تا آب باران را به بیرون جاده هدایت کنند. این نوع طراحی می‌تواند خودرو را به کناره جاده متمایل کند و احتمال به هم خوردن توازن آن را بالا ببرد. نیروهای جانبی که در زمان عبور خودرو از یک پیچ افزایش می‌یابند احتمال تغییر مرکز ثقل از یک سمت به سمت دیگر را بیشتر خواهند کرد و این امر تأثیر منفی روی پایداری خودرو خواهد داشت.

اصطکاک
کم و زیاد شدن اصطکاک جاده نیز می‌تواند چسبندگی چرخ‌ها را تحت تأثیر قرار داده و چپ شدن خودرو را در پی داشته باشند. از جمله عواملی که اصطکاک جاده را کم می‌کنند می‌توان به وجود باران، برف و یخ، روغن، شن و ماسه و… اشاره کرد.

ترفندهای جلوگیری از چپ کردن ماشین
رانندگی با سرعت مطمئنه
همان‌طور که گفته شد سرعت غیرمجاز جزو مهم‌ترین عوامل حادثه‌ساز در جاده‌هاست و بنابراین برای جلوگیری از چپ کردن ماشین می‌بایست همواره سرعت مجاز را رعایت کنید.

توجه به وضعیت لاستیک‌ها
فشار نامناسب باد لاستیک‌ها جزو عوامل دیگر تأثیرگذار روی چپ شدن خودروهاست. درصورتی‌که باد لاستیک بیش از حد باشد خودرو کشش خود را از دست خواهد داد و ریسک چپ شدن افزایش خواهد یافت. کم بودن باد لاستیک نیز تأثیر منفی روی پایداری خودرو دارد.

توجه دائمی به جاده
رانندگی با حواس‌پرت قطعاً حادثه‌ساز خواهد بود. اگر همه رانندگان به این موضوع دقت کنند همه‌ساله از وقوع هزاران تصادف جلوگیری شده و جان هزاران نفر نیز حفظ خواهد شد. اگر احساس می‌کنید وضعیت روحی و روانی خوبی ندارید یا اینکه خواب‌آلود هستید از نشستن پشت فرمان دوری نمایید.

بررسی خطرات جاده
بسیاری از تصادفات منجر به چپ شدن خودروها ناشی از خطرات موجود در جاده‌هاست. به‌طور مثال اگر با مانعی در وسط جاده برخورد کرده و از روی آن بگذرید احتمال چپ شدن خودرو وجود خواهد داشت. وجود دست‌انداز بزرگ، آجر یا سنگ در وسط جاده می‌تواند برای هر خودرویی خطرناک باشد.

جلوگیری از سنگین شدن بیش از حد خودرو
خودروهایی که معمولاً محموله‌های سنگین‌تر را به ویژه در بخش بالای بدنه همچون سقف حمل می‌کنند احتمال چپ شدن بیشتری خواهند داشت. با توزیع بهینه بار در همه جای خودرو می‌توان چنین چیزی را تعدیل کرد. اگر خودروی شما دارای ریل‌های سقف است تنها در زمان ضروری از آن استفاده کنید.

آشنایی با سناریوهای خطرساز و آمادگی برای روبرو شدن با آن‌ها
برخی شرایط وجود دارند که ریسک چپ شدن ماشین را بیشتر می‌کنند. اگر با چنین سناریوهایی آشنا باشید می‌توانید رانندگی تدافعی داشته و به‌طور قابل‌توجهی احتمال تصادف و حوادث ناگوار را کاهش دهید. برخی از سناریوها شامل رانندگی در جاده‌های با یک لاین، رانندگی در بزرگراه‌های شلوغ، ورود به چهارراه‌های متراکم و… است.

دقت در پیچ‌های تند
پیچ‌های تند یکی از مهم‌ترین عوامل چپ شدن خودروها هستند. برای جلوگیری از چپ کردن ماشین در چنین شرایطی باید با سرعت مطمئنه حرکت کنید.

عدم رانندگی در ساعات خطرناک روز یا شب
اگر امکان داشته باشید در ساعاتی که برای رانندگی خطرناک هستند پشت فرمان ننشینید. ساعات ابتدایی صبح و عصر و همچنین اواخر شب جزو ساعات خطرناک برای رانندگی هستند. با عدم رانندگی در چنین شرایط احتمال تصادف کمتر خواهد بود.

آشنایی با خودرو
به عنوان یک راننده باید خودروی خود و محدودیت‌های آن را بشناسید. اگرچه نباید این محدودیت‌ها را تست کرد اما باید از هرگونه تجربه‌ای که در گذشته به دست آمده نهایت استفاده را برد. دفترچه راهنمای خودروی شما می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره سرعت مجاز و برخی موارد ایمنی دیگر را ارائه کند.

خرید خودروی مناسب
نهایتاً اگر مالک خودرویی قدیمی هستید که قبل از استانداردهای ایمنی مدرن تولید شده‌اند شاید زمان تعویض آن و خرید مدلی ایمن‌تر فرا رسیده باشد. اگرچه افزایش قیمت خودرو باعث شده همه نتوانند خودرویی صفر کیلومتر انتخاب نمایند اما شاید بتوان راه‌هایی برای انتخاب یک خودروی مناسب پیدا کرد. قطعا وجود سیستم هایی همچون کنترل پایداری و کنترل کشش نقش مهمی در ایمنی سرنشینان ایفا می کند.


 

نكات طلايي جلوگيري از چپ كردن ماشين

یادداشت | آموزشی

کد محتوا: ۴۴۵۷

ارسال: یک‌‌شنبه، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲:۴۷

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳:۳۱

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، چپ کردن خودرو، سرعت، دست‌انداز، فرمان، رانندگی هیجانی، سرعت مجاز، پیچ تند

نوع: یادداشت

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: کیان باتری

پیوند:

بازدید: ۴۵۵

زبان: پارسی

(۲ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...


 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

با ما تماس بگیرید

آموزشگاه رانندگی شاهین


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، خیابان ۱۷ شهریور، پایین تر از پل شهید محلاتی، پلاك ۹۱۷، ساختمان شاهین

تلفن: ۳۳۰۲۸۲۳۸-۳۳۷۲۸۳۰۱ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@shahin-ds.com

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی شاهین محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی